Apotekets intranet

Fejlfinding
  • Brugeradgang: Adgang nægtet til Apotekets intranet

    Hvis nedenstående fejlmeddelelse dukker op ved log-ind på intranet, tjek følgende:

    • Er URL'en til intranettet skrevet korrekt. https://intranet.iapotek.dk/sites/<apoteksnummer>
    • Har du fået tildelt rettigheder på intranettet. Se hvordan tilladelser tildeles i emnet: Ny brugeradgang til Apotekets intranet og HR fanen

  • Brugeradgang: Ny brugeradgang til Apotekets intranet og HR fanen

    Når en ny medarbejder skal have adgang til Apotekets intranet, skal der først være oprettet en konto i Apoweb (dette er kun Apotekeren eller anden udnævnt administrator i Apoweb, som kan dette).

    Der er som udgangspunkt tre steder at en ny medarbejder skal have adgang til på Apotekets intranet. Intranettet, DDKM fanen og HR fanen.

    Bemærk, at det ikke er alle der har separate tilladelser på kvalitets fanen (DDKM), og er dette tilfældet skal der ikke gives adgang til fanen, da den vil arve tilladelser fra Startsiden af Apotekets intranet.

     

    Opret bruger adgang til apotekets intranet

    Du logger på Apotekets intranettet.          
    Klik på Tandhjulet øverst til højre på startsiden af Apotekets intranet.
    Klik på Delt med.        
    Klik på Avanceret.
    Klik på Giv tilladelser øverst til venstre.
    Angiv medarbejderens brugernavn.
    Klik på Vis indstillinger.
    Her vælger du hvilket tilladelses niveau medarbejderen skal have.
    Klik på Del.

    Opret bruger adgang til DDKM fanen

    Kun hvis DDKM fanen har separate tilladelser.
    Du logger på Apotekets intranettet.
    Klik på fanen DDKM (apotekets kvalitets fane)
    Klik på Tandhjulet øverst til højre.
    Klik på Delt med.        
    Klik på Avanceret.  
    Klik på Giv tilladelser.     
    Angiv medarbejderens brugernavn.
    Klik på Vis indstillinger.
    Her vælger du hvilket tilladelses niveau medarbejderen skal have.
    Klik på Del.

    Opret bruger adgang til HR fanen

    Du logger på Apotekets intranettet.          
    Klik på Tandhjulet øverst til højre på startsiden af Apotekets intranet.
    Klik på Delt med.        
    Klik på Avanceret.
    Klik på SharePoint gruppen Medarbejdere.
    Klikke på knappen Ny.
    Angiv medarbejderens brugernavn.
    Klik på Del.

  • Brugeradgang: Ret brugeradgang til Apotekets intranet

    Når en medarbejder skal have ændret rettigheder til Apotekets intranet, kan dette kun foretages af en bruger med Fuld kontrol.

    Bemærk, at det ikke er alle der har separate tilladelser på kvalitets fanen (DDKM), og er dette tilfældet skal der ikke gives adgang til fanen, da den vil arve tilladelser fra Startsiden af Apotekets intranet.

     

    Ret i bruger adgang til apotekets intranet

    Du logger på Apotekets intranettet.
    Klik på fanen DDKM (apotekets kvalitets fane)
    Klik på Delt med.
    Klik på Avanceret.        
    Sær flueben ved brugeren der skal rettes.
    Klik på Rediger brugertilladelser.
    Sæt flueben i den rettighed der er passende.
    Klik på OK

    Ret i bruger adgang til DDKM fanen

    Kun hvis DDKM fanen har separate tilladelser.
    Du logger på Apotekets intranettet.
    Klik på fanen DDKM (apotekets kvalitets fane)
    Klik på Delt med.
    Klik på Avanceret.        
    Sær flueben ved brugeren der skal rettes.
    Klik på Rediger brugertilladelser.
    Sæt flueben i den rettighed der er passende.
    Klik på OK

  • HR: Medarbejder mangler kursusoversigt på HR fanen

    Når en medarbejder skal kunne se sine kurser på HR fanen på Apotekets intranet er der tre faktorer der skal være opfyldt.

    Apoweb

    I Apoweb skal der være angivet medarbejderes CPR-nr på dennes konto
    (Dette er kun Apotekeren eller anden udnævnt administrator i Apoweb, som kan dette).

     

    Apotekets intranet - Delt med

    Medarbejderen skal være medlem af gruppe Medarbejdere på Apotekets intranet.

    Klik på Tandhjulet øverst til højre på startsiden af Apotekets intranet.
    Klik på Delt med.      
    Klik på Avanceret.
    Klik på SharePoint gruppen Medarbejder
    Klik på knappen Ny
    Angiv medarbejderens brugernavn.
    Klik på Del.

     

    Apotekets intranet - HR fanen

    Medarbejderen skal have været logget på HR fanen mindst 1 gang, for at kursusdata for den pågældende medarbejdere bliver hentet i synkroniseringsjobbet på serveren.

  • HR: Slet en bruger fra HR fanen

    Du logger på Apotekets intranettet.          
    Klik på Tandhjulet øverst til højre på startsiden af Apotekets intranet.
    Klik på Delt med.        
    Klik på Avanceret.
    Klik på SharePoint gruppen Medarbejdere.
    Sæt flueben ud for den bruger der skal slettes.
    Klik på knappen Handlinger i toppen af medarbejderlisten
    Klik på Fjern brugere fra gruppe
    Klik på OK i dialog boksen der fremkommer

  • Liste/Bibliotek: Kvittering for læsning på dokumenter

    Før funktionen Kvittering for læsning på dokumenter kan anvendes, skal der først oprettes et særligt bibliotek: QM bibliotek.

    Bemærk, du kan ikke slå funktionen til på et almindeligt dokument bibliotek, da funktionen er en del af QM biblioteks templaten.

     

    Du logger på Apotekets intranet.          
    Klik på Tandhjulet øverst til højre på startsiden af apotekets intranet. 
    Klik på Tilføj en app.
    Vælg QM bibliotek.
    Klik på Avancerede indstillinger.
    Udfyld navn og beskrivelse.
    Tag stilling til Versionshistorik for dokument og Dokumentskabelon
    Afslut med Opret.

  • Liste/Bibliotek: Mangler en annoncerings-app til nyheder på startsiden

    Hvis du ønsker at formidle nyheder og annonceringer på dit intranet, skal du oprette en annoncerings-app (liste).

    For at oprette listen og senere tilføje den til startsiden skal du gøre følgende:

    Opret Annoncerings-app (liste)

    Du logger på Apotekets intranet.

    Klik på Tandhjulet øverst til højre på startsiden af Apotekets intranet.

    Klik på Tilføj en app.

    Klik på Annonceringer.

    Klik på Avancerede indstillinger.

    Udfyld navn og evt. beskrivelse

    Afslut med Opret

     

    Tilføj Annonceringen som webdel på startsiden

    Stå på startsiden af Apotekets intranet.

    Klik på Tandhjulet øverst til højre.

    Klik på Rediger side.

    Klik på fanen Indsæt.

    Klik på App-dele.

    Find Annonceringen under Dele.

    Klik på den Annonceringen du vil indsætte og klik på tilføj.

    Klik på Gem øverst i venstre side, under fanen side.

  • Liste/Bibliotek: Ret i liste- eller bibliotekstilladelser

    For at kunne rette i liste eller biblioteks indstillinger skal du have Fuld kontrol til listen/biblioteket.

    Bemærk, dette gælder kun lister eller biblioteker med separate tilladelser.

     

    Listetilladelser

    Åbn den pågældende liste, således at du kan se de allerede indtastede elementer.
    Oppe i toppen kan du nu se fanen Liste
    Du kan nu se en menu med en masser af funktioner.
    Find knappen Liste indstillinger til højre i menuen.
    Klik på linket Tilladelser til denne/dette liste
    Tilføj eller fjern brugere på denne liste

     

    Bibliotekstilladelser

    Åbn det pågældende dokumentbibliotek, således at du kan se indholdet af dokumentbiblioteket
    Oppe i toppen kan du nu se fanen Bibliotek
    Du kan nu se en menu med en masser af funktioner.
    Find knappen Indstillinger for bibliotek til højre i menuen.
    Klik på linket Tilladelser til denne/dette dokumentbibliotek
    Tilføj eller fjern brugere på dette bibliotek

  • Liste/Bibliotek: Vis de nyeste registreringer i en liste

    Når de nyeste registreringer skal vises først på listen, skal du skal rette i listens visning.


    Åbn den pågældende liste, således at du kan se de allerede indtastede registreringer (elementer).
    I toppen (ved siden af Gennemse), kan du se fanen Liste, som du klikker på.
    Du kan nu se en menu med en masser af funktioner.
    Find knappen Liste indstillinger til højre i menuen.
    Scroll helt ned i bunde på den side der fremkommer.
    Klik på den visning der er sat til at være Standardvisning (Som regel er det ”Alle …..”)
    Sroll ned til afsnittet Sortér på den side der fremkommer.
    I feltet Sortér først efter kolonne vælger du Id 
    For at de nyeste registreringer står øverst på din liste skal du sætte hak i feltet Vis elementer i faldende rækkefølge.
    Scroll herefter ned på siden og klik på OK

  • Få den bedste oplevelse på din mobile enhed (tablet eller smartphone)

    Vejledningen antager at der bruges Google Chrome som browser, denne kan også hentes i App Store på iPhones.

    Åbn Chrome på telefonen og gå på intranettet, efter login, vil du få nedenstående ”forkerte” visning.

    Klik på de tre prikker øverst til højre.

    Klik på Standardwebsite

    NB! På visse telefoner kan man opleve at skulle scrolle ned for at se standardwebsite

    Den vil efterspørge login igen.

    Nu vises den klassiske intranet visning som var man ved en computer.

  • Problemer med at gemme dokumenter

    Hvis du oplever problemer med at gemme dokumenter på apotekets intranet, kan det skyldes at du anvender browseren Chrome.

    Med Windows 10 er browseren Edge sat som standard browser.

    Du kan sagtens anvende Edge til dokumenthåndtering på apotekets intranet.

    Det eneste du ikke kan anvende Edge til på nuværende tidspunkt er funktionen "Åbn i stifinder" på apotekets intranet.

    Vi anbefaler dog fortsat at du anvender Internet Explorer.

  • Word Viewer kan ikke længere anvendes

    I forbindelse med opgraderingen af Apotekets Intranet kan man ikke længere bruge Word viewer til læsning af dokumenter, da wordviewer ikke længere er kompatibel og desuden EOL.

    Vi anbefaler at du køber Microsoft Office 365 til den pågældende Pc.

    Du kan kontakte Pharmakons support afdeling på 4820 6070, hvis du ønsker at vide mere om mulighederne med Microsoft Office 365 og typer af abonnementer.

    Links:

    https://support.office.com/da-dk/article/microsoft-office-word-viewer-b1772025-1ce0-4a66-ade9-154303e2a3ca

Find materiale her

Huskekort

Hvis du skal bruge huskekort kan du finde dem intranettet Pharmakon Uddannelse på nedenstående link. Log på med samme oplysninger, som til Apotekets intranet.

https://intranet.iapotek.dk/sites/uddannelse/Uddannelse/Pharmakon.aspx