Tværprofessionelt samarbejde imellem farmakonomer og farmaceuter på de danske apoteker – Et kvalitativt interviewstudie

Tværprofessionelt samarbejde i sundhedssektoren, forbedrer patientens behandlingsresultater, hvilket øger behandlingskvaliteten ved at sætte et fokus på en patientcentreret behandling. Men hvor er forskningen om tværprofessionelt samarbejde imellem farmakonomer og farmaceuter på primærapotekerne? 

Baggrund

Tværprofessionelt samarbejde i sundhedssektoren, forbedrer patientens behandlingsresultater, hvilket øger behandlingskvaliteten ved at sætte et fokus på en patientcentreret behandling [1]. Forskning på primære apoteker fokusere meget på tværprofessionelt samarbejde imellem apoteksfarmaceuten og den almen praktiserende lægen, samt andre sundhedsprofessioner i både primær og sekundær sektor [2], men hvor er forskningen om tværprofessionelt samarbejde imellem farmakonomer og farmaceuter på primærapotekerne? Forskningen på området er sparsomt både i Danmark og udlandet. Forskning har dog vist, at hvis man allerede starter tværprofessionelt samarbejde under uddannelsen, vil det forbedre samarbejde og give en bedre rolleforståelse ude på de danske apoteker efter endt uddannelse [3].

Formål

Formålet er at undersøge hvordan det tværprofessionelle samarbejde imellem farmakonomer og  farmaceuter, på de danske apoteker kan styrkes, herunder:

  • Hvordan det tværprofessionelle samarbejde imellem farmakonomstuderende og farmaceutstuderende kan styrkes under uddannelse, for at forbedre tværprofessionelt samarbejde efter endt uddannelse.
  • Hvilke barrierer der opstår under tværprofessionelt samarbejde, og hvordan disse barrierer kan mindskes.

Projektets design og metode

Formål ønskes undersøgt igennem kvalitative semistrukturerede interviews. Informanter til interviews vil blive rekrutteret via sociale medier, kontakte til apoteker i NUAP og direkte kontakt til uddannelsesinstitutioner. Der skal rekrutteres flere forskellige informanter, herunder farmakonomer og farmaceuter der er ansat på privatapotek. Ydermere vil det blive afholdt interviews med relevant personale fra farmakonomuddannelsen på Pharmakon og fra farmacistudiet på Københavns Universitet.

I alt vil der blive rekrutteret minimum 4 informanter for hver faggruppe, dog minimum 2 informanter fra hver uddannelsesinstitution. Informanter vil fremstå anonymiserede i projektet.

Tidsplan

August 2024 – Opstart af projekt

September 2024 – Indledende projektarbejde

Oktober 2024 – Projektbeskrivelse og møde med styregruppe for NUAP

Oktober 2024 – Rekruttering af informanter til interview og påbegynd interview

November 2024 – Dataindsamling via interview

November/december 2024 – Databehandling og fortolkning

December/Januar 2025 – Udarbejdelse af specialerapport

Februar 2025 – Forventet afslutning og formidling af resultater

Formidlingsplan

Til formidlingsplanen foreslås, i samarbejde med de tilknyttede kontaktpersoner, udarbejdelse af en artikel til publicering i et af fagbladene Farmaci/Pharma/Farmakonomen.

Organisering

Farmaceutstuderende Signe Venø Jochumsen (KU), står for projektets opstart, udvikling og dataindsamling, samt fortolkning og formidling af projektresultater.

Vejleder: Lotte Stig Nørgaard, professor i samfundsfarmaci, KU.

Bivejleder: Mira El-Souri, udviklingskonsulent Pharmakon, Cand. Pharm.

Kontaktinformation til Signe Venø Jochumsen: cwd865@alumni.ku.dk 

Dette projekt hører under Netværk for Udvikling af Apotekspraksis

Referencer

  1. Kucukarslan SN, et al. Pharmacists on Rounding Teams Reduce Preventable Adverse Drug Events in Hospital General Medicine Units. Arch Intern Med. 2003 Sep 22;163(17):2014–8.
  2. Norton MC, et al. Impact of Physician-Pharmacist Collaboration on Diabetes Outcomes and Health Care Use. J Am Board Fam Med. 2020 Sep 1;33(5):745–53
  3. Mospan CM, et al. Highlighting a gap in student pharmacist training: Intraprofessional education with pharmacy technicians. Curr Pharm Teach Learn. 2018 Sep;10(9):1160–4.

 

Projektfakta
Finansiering
Kontakt
Startdato
20. aug. 2024
Publikationer