Formålet er at udvikle et valgfag på Farmakonomuddannelsen om tværprofessionelt samarbejde og læring, der inkluderer et samarbejde med Københavns Professionshøjskole. Formålet er også at evaluere de studerendes tilfredshed og udbytte med det nyudviklede valgfag i forhold til tværprofessionelt samarbejde og læring mellem studerende.
Siden 2019 har Farmakonomuddannelsen og Københavns Professionshøjskole arbejdet sammen om et tværprofessionelt forløb.
Farmakonomuddannelsen bidrager med en udfordring om apotek og medicinsikkerhed, som de studerende fra Københavns Professionshøjskole skal finde løsninger til.
Farmakonomstuderende og undervisere fra Farmakonomuddannelsen har i forløbet i 2022 også bidraget med sparring om ideer til løsninger af udfordringen, som studerende fra Københavns Professionshøjskole kom med.
En evaluering af forløbet i 2022, hvis resultater er beskrevet i en artikel, viser, at de studerende ved deltagelse i et sådant forløb opnår en forståelse for, hvor vigtigt tværprofessionelt samarbejde er, og at det er gavnligt at møde andre professioner under uddannelse. De studerende lærer om egne kompetencer og de andre professioners kompetencer, og hvordan de kan komplementere hinanden til gavn for patienterne.
Erfaringerne fra forløbet 2021/2022 viser også, at de farmakonomstuderendes involvering i forløbet bør tænkes på ny, så der er en større deltagelse og aktivering af farmakonomstuderende. De efterspørger større grad af involvering i de tværprofessionelle grupper og dermed større udbytte.
Derfor udvikler Farmakonomuddannelsen et nyt valgfag om tværprofessionelt samarbejde og læring for de farmakonomstuderende i et samarbejde med Københavns Professionshøjskole.
Projektet skal svare på disse problemstillinger: